Za skvělým e-mailem stojí především čistý a poutavý design

I když je e-mailing z velké části o technické stránce, kampaně musí mít „duši“, jinak u příjemců neuspějí. Právě onu duši jim společně s poutavým designem dodává naše webdesignerka Anna Najmanová. „V příštím roce bude hrát prim minimalistický design, kdy méně obsahu znamená více, s mobile first přístupem a interaktivními prvky,“ naznačuje trendy pro příští rok.

Aničko, tým Emailkampane.cz jsi posílila docela nedávno, přešla jsi k nám z velké agentury. Proč ta změna?
Velká agentura je fajn, dostaneš se k novinkám, trendům, většinou je technicky i v přístupu k designu víc než na úrovni. Jenže je to zároveň Fordova pásová výroba a těžkopádná lokomotiva najednou. Specializuješ se pouze na konkrétní část projektu, přičemž jeho dokončení bývá zdlouhavé. Líbí se mi efektivita, rychlost a super brainstormingy v menším týmu profesionálů. A taky se dostanu k více různorodým činnostem – od designu přes kódování až po marketing.

Hodně času trávíš tím, že připravuješ klientské kampaně na míru. Jaké jsou dnes trendy v e-mailingu?
E-mail marketing zažívá skvělé období, marketéři se k němu vrací čím dál tím víc a tento trend bude s největší pravděpodobností pokračovat. S větší pozorností vůči e-mailingu přichází i snaha vyniknout a předběhnout konkurenci. Sem patří především animace v gifech, pokročilý pohyb v e-mailu jako formuláře a inbox actions od Googlu nebo přímo dynamické AMP e-maily. Samozřejmě ani teď se nesmí opomíjet starý dobrý základ jako personalizace a kvalitní databáze kontaktů. A to, co odliší skvělý e-mail od tuny těch, co už příště neotevřete, je mimo obsahu především design. Čistý, přehledný a poutavý.

Vyvíjí se nějak design, nebo převažují osvědčené koncepty?
Grafická stránka e-mailu se mění spolu s vývojem webového designu jako takového. Stejně jako web se zastaralým patičkovým fontem, třemi navigacemi a milionem linků dnes už nikoho neoslní, i e-mailing sleduje stejné designové trendy. V příštím roce, kdy e-mailingová branže oslaví 50 let od odeslání prvního e-mailu, bude stále hrát prim minimalistický design, kde méně obsahu znamená více, s mobile first přístupem a interaktivními prvky.

Když zmiňuješ „mobile first“ – opravdu už platí, že bez mobilní verze ani ránu?
Rozhodně ano, mobile first nebo mobile responsive kód je dnes při stavbě e-mailu nezbytný. Svým způsobem to nahrává minimalistickému zaměření grafiky obecně, kdy se obsah a grafika musí vměstnat do menšího prostoru. Jde to ruku v ruce s tepem doby, není čas číst, už jen „skenuješ“ obsah a opouštíš formát při první zámince. Je tedy důležité takový důvod příjemci e-mailu nedat. Proto je potřeba zkoumat statistiky a UX preference a reagovat na ně.

Co nás čeká v oblasti e-mailového designu v roce 2021?
Když bychom se zaobírali čistě designem, začíná se hodně skloňovat velikost fontu, která má být přímo obří, prostě 50% slevu nebude možné přehlédnout. Dalším novým trendem se má šanci stát 3D grafika, která je tak výrazná a neobvyklá, že daná kampaň vybočí z řady, nicméně je poměrně náročná na produkci. 3D barevně výrazná grafika předznačuje obrat, který se již nějakou dobu očekává, ale prozatím se neprosazuje. Jde o přechod od minimalistického flat designu s převahou high-key barevnosti, absence detailů a celkové jednoduchosti (Apple style) k větším experimentům s výraznějšími barvami, 3D obrázky a větším zastoupením tzv. material designu. Ten uvedl Google již před pár lety se svými ikonami a je založený na detailech, saturovaných barvách a přidaných stínech. Zatím je vidět úkrok směrem ke konzervativnějšímu směru, a to je low-key barevnost, plné barvy, větší fonty a dark mode, ve kterém už se řada e-mailingových kampaní uvedla.

Máš nějaký „zaručený tip“ na úspěšnou kampaň?
Kvalitní kampaň je krátká, úderná, chytře obsahově vymyšlená, a navíc zabalená ve skvělém designu, který příjemce nemate, ale navádí. Jestli high-key, low-key nebo v dark módu, to už může být součást širší strategie a celkového brandu. Určitě je dobré příjemce neuspat.

Kolik času tak obvykle zabere příprava kvalitní kampaně od nápadu po realizaci?
Vymyslet kompletní strategii, kde e-mailing je součást mixu, zabere týdny, klidně i měsíce. Když už ale klient ví, co chce sdělit a na koho obsah směřovat, je to otázka spíše dní. I tady platí, že raději později, ale dobře, protože ztracený příjemce se nevrací.

Jaké typy kampaní tě nejvíc baví?
Odvážné a nestandardní, graficky nebo obsahově zajímavé. A nejhorší jsou ty, které mě donutí něco koupit.

Anna NajmanováAnna Najmanová

Anna se věnuje se marketingu a webdesignu už přes deset let, pracovala na pozicích projekt manažer, kodér, webdesignér a frontenďák junior. Ráda hledá cesty, jak se učit a neustrnout v nudě. Webdesign je obrovský prostor, kde člověk může být jak technicky zdatný, tak kreativní, což je podle ní fantastická kombinace.

Menu