Složka Hromadné na Seznam.cz

Začátkem roku 2015 jsme vás informovali o novince u služby E-mail portálu Seznam.cz – zavedení složky Hromadné. Od té doby již uplynul nějaký čas, proto se pojďme podívat, jak tato nová složka ovlivnila svět e-mail marketingu…

Potrefená husa zakejhá

Za necelý rok praxe jsme se setkali s mnoha dotazy našich zákazníků a také s mnohými stížnostmi. Co nás ale překvapilo, byl fakt, že u klientů se stálou a čistou databází dotazy nevznikaly a dokonce si ani nestěžovali na pokles výsledků. Pátrali jsme proto po detailech, abychom zjistili, čím to je…

Nejhůře dopadly kampaně klientů, které byly posílány bez personalizovaných prvků a jevily charakter obecných sdělení. Často se jednalo o tzv. prvotní kampaně, kterým pracovně říkáme kobercové nálety – jsou to přesně ty kampaně, kdy rozešlete nabídku zboží na 100 tisíc e-mailů a čekáte, kdo se chytne.

Naopak, nejlépe dopadaly kampaně uživatelů, které

  • Byly personalizované (a to nejen oslovením)
  • Měly výstižný předmět bez agresivního formátu či sdělení, tj:
    1. Předmět nebyl psaný kapitálkami (VELKÝMI PÍSMENY)
    2. Neobsahoval „profláknuté výrazy“ typu: AKCE, SLEVA, SPECIÁLNÍ, NABÍDKA…
    3. Neobsahoval font-icony – tj. různé hvězdičky vytvořené pomocí písma
    4. Neobsahoval agresivní interpunkci – kombinaci symbolů typu „?!“
  • Měly řádně nastavený SPF záznam (více zde)
  • Obsahovaly funkční obsah pro odhlášení a vysvětlení původu souhlasu

Celkově se tedy dá říci, že kampaně, které splňovaly základní etické požadavky a best-practice e-mail marketingu, tak buď do složky Hromadné nespadly, nebo sice spadly, ale neklesla u nich významně čtenost – to je jistě dobrá zpráva.

Hlavním kritériem a pojítkem mezi úspěšnými uživateli byla čistota databáze – se zavedením složky Hromadné na Seznam.cz se více než kdy jindy ukázalo, jak důležité je mít kvalitní databázi kontaktů.

Proto silně doporučujeme:

  • Vyhněte se nákupům databází e-mailů – kromě toho, že to je nezákonné, tak jsou to navíc i zbytečně utracené peníze, neb většina e-mailů bude odmítnuta jako SPAM, nebo určitě spadne do složky Hromadné (v kombinaci s agresivním nebo nevhodným předmětem konverzi nečekejte)
  • Uchovávejte si informace o odhlášených kontaktech – a respektujte odhlášení uživatele z odběru obchodních sdělení. Seznam.cz navíc evidentně koketuje s behaviorálním modelem – tj. sleduje, jak se k vašim e-mailům chovají příjemci. Pokud zjistí, že určité množství označí e-mail jako SPAM, nebo přesune zprávu do Hromadné složky, pak zbytku uživatelů přesune e-maily také! Zde tedy platí, že méně je někdy více…

 

Uživatelé jsou „nadšení“

Z internetových diskusí je patrné, že mnoho uživatelů nemá z nové funkce Seznamu radost, neb jim do složky Hromadné padají i transakční e-maily (banky, potvrzení objednávek atd.) anebo notifikační e-maily z různých diskusních fór atd.

Zatím se ale zdá, že i samotní uživatelé mohou toto chování ovlivnit.

Přidat do kontaktů anebo přetáhnout do složky Doručené

Zdá se, že celkem dobře také funguje, když si Vaší e-mailovou adresu uživatelé přidají do seznamu kontaktů na Seznam.cz – v takovém případě jim e-maily od Vás chodí do složky „Doručené“.

Možná snazším způsobem je přetáhnout myší zprávu ze složky Hromadné do Složky Doručené – Seznam si toto nastavení pamatuje a další zprávy již chodí normálně. Nutno podotknout, že v tomto ohledu jsme již našli pár výjimek.

Uživatel může složku Hromadné vypnout!

Zní to banálně, ale je to tak – nápovědu jak vypnout složku hromadné naleznete na adrese: http://napoveda.seznam.cz/cz/email/slozky/hromadne/  – opravdu silně doporučujeme předat tuto informaci vašim zákazníkům. Stačí jim poslat zmíněný odkaz na on-line nápovědu…

hromadne-nastaveni

Konec světa?

Zavedení složky Hromadné je sice pro legitimní e-mail marketing věc nepříjemná, nicméně rozhodně se nejedná o konec e-mail marketingu v Čechách. Vezme-li v potaz, že emailing je stále jedním z nejrentabilnějších marketingových kanálů a jeho poměr cena/výkon je ziskový už při průměrné Open-rate 2% a Click-through rate 0,2%, pak se jistě nedá přepokládat, že by firmy jen tak zanechaly rozesílání e-mailů.

Každopádně je ale dobré neusnout na vavřínech a kromě čisté databáze, výstižného předmětu a hodnotného e-mailu, který si příjemci rádi přečtou udělat i následující kroky

Informujte…

Informujte zákazníky na vašem webu a požádejte je, ať si ověří, že e-maily od vás nepadají do složky Hromadné… možná stačí jen novinka v následujícím znění:

[us_testimonial author=”Marketingový specialista” company=”NejFirma”]

Vážení zákazníci,

S ohledem na zavedení přísnějších pravidel společnosti Seznam.cz pro provoz jejich e-mailových schránek na doménách seznam.cz, email.cz a post.cz vás tímto žádáme, abyste si zkontrolovali, že e-maily od naší společnosti nejsou doručovány do složky „Hromadné“.

Pokud si, přejete, aby Vám žádné e-maily nebyly doručovány do složky Hromadné, vypněte si celkové nastavení této složky podle návodu na adrese: http://napoveda.seznam.cz/cz/email/slozky/hromadne/ , pokud si přejete filtrovat korespondenci, avšak zachovat správné doručování našich zpráv, přidejte si naší adresu do kontaktů, případně myší přetáhněte doručenou e-mailovou zprávu ze složky Hromadné do složky Doručené. Seznam si takové nastavení uchová.

Děkujeme za spolupráci…. [/us_testimonial]

…Informujte víc

Novinka na vašich www stránkách nebude vystavena věčně, proto vám doporučujeme podobnou informaci vložit i na děkovné stránky po registraci uživatele, případně do autoresponderů a na landing pages.

Ozvěte se

Neváhejte napsat na Seznam.cz – čím více vás bude, tím lépe…
Ostatně i my s jednotlivými providery komunikujeme a snažíme se zajistit splnění požadavků našich klientů.

Menu