Jak správně budovat databázi kontaktů?

Digitální forma komunikace je pro mnoho firem neodmyslitelnou součástí jejich podnikání a zdroj zisku. Mezi oblíbené komunikační kanály se na prvních příčkách již léta řadí e-mailing. Proč tomu tak je? Především kvůli jeho jednoduchosti, efektivnosti a v mnohých případech je levnější než placená reklama či jiná forma propagace. V e-mail marketingu je ovšem důležité mít kvalitní databázi kontaktů. Jak o ni pečovat a dále rozšiřovat, aby byl Váš e-mail marketing efektivní?

Pečujte o svou databázi

Za jedním ze základů úspěšného podnikání se dá považovat kvalitní a relevantní databáze kontaktů. Přilákat nové zákazníky je vždy o něco složitější než budování vztahu s těmi stávajícími. Ačkoliv Vám zisk nových zákazníků může přinést úspěch, je potřeba nezanedbávat svou stávající databázi a pečovat o ní. Své zákazníky musíte proto dobře znát. Je důležité vědět, jak s nimi komunikovat, na co slyší a reagují. Toto lze v e-mailingu velmi dobře vysledovat pomocí statistik odesílání. Ihned po doručení máte podrobné informace, jak který klient se zprávou naložil a můžete to velmi šikovně využít pro plánování dalších kampaní.

Ve své databázi najdete kontakty, které jsou aktivní, které pravidelně čtou Vaše zprávy a reagují na nabídky. O ty je potřeba pečovat nejvíce. Zároveň tam ovšem naleznete i uživatele, kteří vykazují minimální či žádnou aktivitu. Takto Vám pak zůstávají v databázi tzv. mrtvé kontakty. Zákaznická aktivita ochladne z různých důvodů a potýká se s tím téměř každý odesílatel. Nelomte nad nimi hned hůl – zkuste jim zaslat atraktivní nabídku, která bude relevantní, připomeňte se jim. Není potřeba vždy takové kontakty mazat, zbytečně byste se tak mohli připravit o šanci, jak je opět zaujmout.

Tip: Jak zjistit, které kontakty jsou nejvíce aktivní? Ve službě Emailkampane.cz lze aktivitu příjemců řadit pomocí hvězdiček, tzv. engagement score. Jednoduše tak zjistíte, který uživatel reaguje na Vaše zprávy, jak pravidelně a který naopak ne.

Jak kontakty získávat?

Pro některé firmy je hlavní cestou doplňování databáze osobní kontakt, například výměna vizitek na konferencích, jednáních, zažádáním o zákaznickou kartu atd. V digitálním světě to může být jednodušší, protože řadu kontaktů lze získávat automaticky, aniž byste je museli aktivně oslovovat. Máte vlastní webovou stránku? Můžete na ní například vhodně umístit formulář k odběru nebo využít sociální sítě, chatboty a další různé vychytávky.

Kromě zákazníků, kteří již učinili nějakou objednávku lze potenciální klienty nalákat například na odběr zajímavého obsahu – videí, inspirací, rad a webinářů. Napište vlastní ebook, návod nebo případovou studii a nabídněte návštěvníkům svých stránek, že jim ji zašlete na zadaný email. Na své propagační materiály (letáky, platáky, brožury) přidejte QR kódy s odkazem na registraci k odběru. Návštěvník si kód zobrazí ve svém mobilu, takže pozor na optimalizaci stránek pro mobily.

Nezapomeňte na GDPR

Pokud se rozhodnete sbírat nové kontakty, měli byste se předem seznámit s problematikou GDPR. Dejte svým zákazníkům na vědomí, že jejich osobními údaje budou u Vás v bezpečí a budou sloužit pouze k marketingovým účelům. Každý příjemce by měl mít navíc právo na zrušení odběru Vašich zpráv.

.

.

Nechte systém, ať se stará za Vás

Získali jste nový kontakt? Skvělé! Jak ale postupovat, aby se proměnil na stálého a aktivního zákazníka? Hned na začátku zařazení do Vaší databáze máte jedinečnou příležitost představit svou firmu a nabídku. Vše lze již plně automatizovat a nastavit systém tak, aby se o zákazníky staral za Vás. Automatické kampaně (autoresponder) Vám šetří čas i peníze, sami reagují na předem dané podněty a oslovují vaše klienty zcela samostatně. Tyto úvodní e-maily jsou nejdůležitější, protože si je drtivá většina zájemců opravdu přečte, protože si je v podstatě sami vyžádali.

Nasměřujte zákazníka k nákupu

Vaše snažení by ovšem nemělo skončit jen u toho, že získáte kontakt, pošlete mu uvítací zprávu a další nabídku až po několika měsících. Dotyčný by již pravděpodobně zapomněl, že se k takovému odběru vůbec přihlásil. Připravte proto třeba zajímavou a příjemnou uvítací sekvenci. Pomocí autoresponderu můžete nastavit i několik e-mailů v různých časových intervalech tak, abyste využili projevený zájem a svého zákazníka nasměřovali k ultimátnímu výsledku – nákupu u Vás.

Jaký obsah e-mailů zvolit?

Pokud to dává smysl, můžete prodávat hned v prvním e-mailu. Obsah e-mailu se velmi odvíjí od činnosti a záměru odesílatele, ale cílem by mělo být vždy především nějak zaujmout. Kromě produktových nabídek existuje způsobů, jak email využít, například:

  • Články na Vašem blogu
  • Novinky
  • Upozornění na probíhající akce, bonusy, slevy
  • Příběhy Vašich zákazníků
  • Střídejte formu – text, obrázky, videa, odkazy
  • Ukázka toho, v čem je Vaše řešení lepší než konkurence
  • Připomínka – přání k nějakému svátku, pravidelný servis
  • Pozvánka na akci/událost

Nezapomeňte na výzvu k akci – měla by být viditelná, správně umístěná a poutavá. Do newsletteru můžete třeba vložit tlačítko s výzvou, které přivede čtenáře do vašeho e-shopu. Myslete ale na to, že by po kliknutí měl zákazník získat něco, co je pro něj užitečné.

Posílejte pravidelné newslettery

Jak jsme si již řekli, ne vždy zákazníci zareagují na e-mailové zprávy nákupem či jinou akcí ihned, někdy to zkrátka trvá. Proto je potřeba se svými klienty zůstat v pravidelném kontaktu, budovat v nich povědomí o Vašich aktivitách či produktech. Pravidelný newsletter, který Vás jednou za čas připomene, je ideální. Důležité je, aby e-maily, které posíláte byly hodnotné a pro zákazníky zajímavé. Neměl by to být jeden prodejní e-mail za druhým. Vyhněte se přílišnému prodejnímu tlaku a připomeňte se jim také například přáním k svátku či narozeninám.

Menu